Skip to main content
Cikkeink írásainkSas Andrea

Sas Andrea: A magánszolgáltatók helyzete és kihívások a mai magánegészségügyi piacon Miért elengedhetetlen a szervezetfejlesztés?

Sas Andrea cégvezető

A magánszolgáltatók helyzete és kihívások a mai magánegészségügyi piacon

Miért elengedhetetlen a szervezetfejlesztés?

  1. Növekvő piac

A magyar magánegészségügyi piac az elmúlt másfél évtizedben folyamatosan bővült: a 2010 körül még 300 milliárd forintra becsült piacméret mára elérte a 900 milliárdot. Ez azt jelenti, hogy a teljes magyar egészségügyi piac csaknem egynegyedét a magánellátás teszi ki, így megkerülhetetlen szereplővé vált az ellátásban. Ez a dinamikus növekedés sok tényező együttes hatásának eredménye. A legfontosabbak ezek közül az alulfinanszírozott és reformra szoruló állami egészségügyi rendszer következtében megjelenő és egyre növekvő szakemberhiány, a hosszú várólisták és a szolgáltatás minőségével kapcsolatos lakossági elégedetlenség, valamint az egyre emelkedő egészségtudatosság. A magánellátást a kis költségvetésű, ezres nagyságrendben nyitott ambuláns lakásrendelőktől a prevenciót szolgáló és szűrőcsomagokat kínáló nagyobb ellátói hálózatokon át a néhány tucat komplex ellátást is nyújtó, 1 napos sebészettel vagy akár fekvőrészleggel is rendelkező, 0–24 órás poliklinikákon keresztül sok-sok intézmény együttesen biztosítja.

A 2024-es év fordulópontot jelentett a magánegészségügyi piacon is: bár az összesített árbevétel tovább nőtt, a magánszolgáltatók kiadásai a bevételnél gyorsabban emelkedtek. A munkabérek, a bérleti díjak, az energia- és eszközköltségek drasztikus emelkedése miatt a szolgáltatók nagy része csak szerény növekedést tudott elérni – a korábbi évekhez képest jelentősen alacsonyabb nyereséghányaddal.

Ugyanakkor a digitalizáció, az AI-alapú diagnosztika, a robotika, a telemedicina irányába történő elmozdulás, valamint a valódi partnerség az állami ellátórendszerrel további növekedési pályát kínálhat a jövőben a szektornak.

  1. A szereplők meghatározó stratégiái: konszolidáció és differenciálódás

A hazai piac élvonalát ma már a több telephelyes, komplex szolgáltatási palettát nyújtó, konszolidált egészségügyi láncolatok, hálózatok uralják, és olyan szolgáltatók, amelyek társadalombiztosításra is tudnak ellátást nyújtani. A legnagyobb szereplők nemcsak járóbeteg-ellátást és diagnosztikát kínálnak, hanem egynapos sebészetet, rehabilitációt és egyre inkább vállalati szűrő-, illetve egészségprogramokat is.

Ezzel párhuzamosan az elmúlt években olyan újgenerációs, digitálisplatform-alapú szolgáltatók is megjelentek a piacon, akik telemedicinát, szűrésmenedzsmentet és életmód-támogatást kínálnak – főként céges ügyfelek számára. Ez a modell idő- és költséghatékony alternatívát nyújt, különösen alacsonyabb komplexitású egészségügyi problémák esetén.

A piacon stabilan jelen vannak az egyszakmás szolgáltatók is, például nőgyógyászati, ortopédiai, fogászati vagy szemészeti magánklinikák. Ezek az intézmények hatékonyan működnek, de érzékenyek a kereslet- és szabályozási változásokra. Sikerük kulcsa a magas szakmai reputáció és a betegút fókuszált menedzselése. A Maternity, mint egyszakmás magánklinika, 2024-ben is megőrizte az előkelő 10. helyezését a legnagyobb forgalmú magánszolgáltatók listáján.

  1. A páciensek választásai: döntési szempontok és fizetőképesség

Piackutató cégek legfrissebb felmérései szerint a felnőtt lakosság közel 70%-a már vett igénybe magánegészségügyi szolgáltatást az elmúlt néhány év során. Azt a döntést, hogy magánintézményt választ valaki, leginkább a gyors időpontfoglalás, a személyzet hozzáállása, a megbízhatóság, az ár-érték arány és az orvosi kommunikáció befolyásolja. A szolgáltató kiválasztásánál a weboldal és az ismerősök ajánlása a legmeghatározóbb információforrás.

Egy szakorvosi vizit ára átlagosan 40–60 ezer Ft, de a járóbeteg-ellátás költsége gyakran többszörös, ha diagnosztikával és kontrollvizsgálatokkal egészül ki.

A páciensek közel 80%-a még mindig saját zsebből fizeti a szolgáltatásokat, viszont egyre gyorsabban nő a biztosítással vagy egészségpénztári megoldásokkal fedezett ellátások aránya. A részletfizetés vagy csomagalapú előfizetések iránti kereslet is emelkedik.

2025-ben az a tendencia figyelhető meg, hogy a kereslet tovább nő, de egyre tudatosabbá válik. A páciensek már nemcsak gyorsaságot és minőséget várnak, hanem átlátható, digitálisan is elérhető szolgáltatásokat, valamint valós élményt: törődést, kényelmet, megbízhatóságot.

  1. Kiemelt szereplő: a Maternity Magánklinika helyzete és fejlesztési irányai

A Maternity Magánklinika a szülészeti és nőgyógyászati magánellátás egyik legismertebb szereplője ma Magyarországon. Sikerének alapja a magas szakmai színvonal, a személyre szabott ellátás, az empatikus betegkezelés és az élményközpontú szolgáltatás. A páciensek lojalitása és elégedettsége kimagasló, a márka erős és egyaránt vonzó a budapesti és vidéki páciensek számára. A 2010-es alapításától számítva 2024 végéig több mint 13 000 újszülött jött világra az intézmény falai között. Az országos szülésszám drámai csökkenése ellenére 2025 első fél évében sikerült megőrizni a tavalyi időarányos szülésszámokat. Az elmúlt 5 évben közel 9000 nőgyógyászati műtétet végeztek a klinikán, és megfigyelhető, hogy a kisebb műtétekről fokozatosan az igen komoly szaktudást, több szakma összehangolt együttműködését igénylő, komplex műtétekre tevődik át a hangsúly.

Ugyanakkor a szektorban növekvő verseny, az új belépők és a kedvezőtlen demográfiai adatok új kihívások elé állítják az egyszakmás intézményeket, köztük a Maternity Klinikát is. A Maternity esetében a stabilitás hosszú távon csak akkor biztosítható, ha a portfólió kiszélesedik és a működés szervezetfejlesztési szempontból is megerősödik.

A klinika a működési stratégiáját felülvizsgálva az alábbi lépésekkel igyekszik tovább stabilizálni piaci pozícióját:

  • Portfólióbővítés:

○ 1 éve nyílt meg az újonnan kialakított, 4 rendelős, több szakterületet is felölelő gyermekrészleg, amely 0-tól 18 éves korig biztosítja a kötelező vizsgálatokon és oltásokon túl a gyermekek szakszerű ellátását, ajánlott oltását.

○ Egyedülálló módon, 2 lépcsős ultrahangvizsgálat bevezetésével, szonográfus és akkreditált ultrahang-specialista szakorvos monitorozza a 12., a 18–20. és a 32. hetes várandósokat.

○ Genetikai szűréssel, kardiológiai, radiológiai és egyéb szakrendelésekkel segíti a klinika a kismamák biztonságos várandósgondozását, új csomagok kidolgozásával biztosítja azt, hogy az összes szükséges vizsgálat elvégezhető legyen az intézetben akár magas kockázatú várandósság esetén is.

  • Digitális szolgáltatásfejlesztés:

○ Hamarosan elindul a mobilapplikáció és regisztráció nélküli időpontfoglaló rendszer, amely megkönnyíti a páciensek számára a klinika elérhetőségét.

  • Ügyfélélmény-központú működés:

○ Az edukációra nagy hangsúlyt fektetve, a páciensigényeket felmérve a komplex anyaságra felkészítő és elsősegély-tanfolyamok mellett elindult a védőnők által tartott interaktív újszülöttgondozási tanfolyam is. 2025 júniusától újraindult az Endometriózis Klub, amelyen szakembereink több oldalról megközelítve a betegséget – nőgyógyász, pszichológus, dietetikus, gyógytornász bevonással –, igyekeznek hasznos tanácsokkal ellátni az érintetteket.

○ A Maternity Klinika hetenként rendez nyílt napot, hogy az érdeklődők megismerjék a szakmai csapatot, az alkalmazott szülési módszereket és az egyéb magas szintű szolgáltatásokat, melyeket a benntartózkodás alatt biztosít az intézmény pácienseinek.

  • Beruházás:

A klinika 2025 augusztusától 10 újabb nőgyógyászati szobával, 2 új műtővel, megfigyelővel és ehhez tartozó újabb kiszolgálóhelyiségekkel növeli meglévő kapacitását.

  • HR-fejlesztés és szervezeti tanulás:

○ A vezetői utánpótlás, a belső kommunikáció erősítése, a csapatfejlesztés elengedhetetlen a hosszú távú sikerhez.

○ A rezidensképzésben való részvétellel az a célunk, hogy szülész-nőgyógyász szakorvosok fiatalabb generációi folyamatos utánpótlást biztosítsanak a klinika számára.

  1. Szakdolgozói lojalitás és fluktuáció – kulcstényező a sikerhez

A Maternityhez hasonló magánszolgáltatók sikere nemcsak a pácienseken múlik, hanem azon is, mennyire sikerül stabil, elkötelezett munkatársi bázist kialakítani.

A magánegészségügyi szektor egyik kevésbé látható, de meghatározó kihívása a szakdolgozói fluktuáció. A munkatársak lojalitása a szolgáltatás minőségének alapja. A magasabb bér önmagában nem elég a lojalitás biztosításához. A dolgozók könnyen váltanak munkahelyet, ha nem érzik magukat megbecsültnek, vagy túlterheltek és megfáradtak a 12 órás, hétvégétől, ünnepnapoktól független szigorú munkarendtől, műszakoktól. A Maternity különösen fontosnak tartja, hogy béren kívüli juttatásokkal, belső képzésekkel, rendszeres teljesítményértékeléssel ösztönözze kollégáit, mentorprogrammal segítse az új munkatársak mielőbbi beilleszkedését, betanulását. A szakmai közösség építéséhez nagyban hozzájárulnak a vezetői, osztályértekezletek, esetmegbeszélések vagy a születésnapok közös ünneplése és a mindig meghitt hangulatú, karácsonyi céges vacsorák.

Összegzés

Cégvezetőként és elhivatott szakemberként hiszek abban, hogy a Maternity Klinika meghatározó szereplője marad a magyar magánegészségügy következő évtizedének. A demográfiai kihívások és az erős piaci verseny közepette is stabilak vagyunk, mert értéket teremtünk. Hiszek abban, hogy a Maternity nemcsak reagálni fog a változásokra, hanem alakítani is fogja azokat.

Egy olyan korszakba léptünk, ahol a valódi érték nemcsak az infrastruktúrában, a technológiában vagy a márkában rejlik, hanem az emberekben – a munkatársaink tudásában, emberségében és a pácienseink bizalmában is.

A Maternity története az elmúlt 15 évben a minőség, a személyre szabott ellátás és a hitelesség története volt. A következő 15 évre pedig az a küldetésünk, hogy továbbra is ebben a szellemben újítsunk, tanuljunk, fejlesszünk és bővüljünk – szervezeti szinten, szakmailag és emberileg egyaránt.

Minden döntésünk mögött egyetlen cél áll: a nők, a családok és a gyermekek biztonságos, szeretetteljes és magas szintű ellátása.