phone-iconTel: +36-(06)-1-213-4222

phone-iconTel: +36-(06)-20-666-3600

phone-iconÜgyelet (19:00 - 07:00): +36-(06)-20-825-0840

email-iconE-mail:
info@maternity.hu

instagram.com/maternityclinicbudapest

Várandósgondozás, szülés

A Maternity Magánklinika magas szakmai színvonal mellett elegáns környezetet biztosít a kismamáknak és családjuknak a várandósgondozás és a szülés időszakában.

Prémium nőgyógyászat

A nőket megilleti hazánkban is a legszakszerűbb és legigényesebb ellátás betegségük megelőzésében, kezelésében a szűrőprogramok hozzáférhetőségében.

Magzati genetika

A magzati genetikai vizsgálat hazai és nemzetközi bevezetése az 1960-as években többek között Dr. Papp Zoltán professzor nevéhez fűződik.

Ultrahang vizsgálatok

Nőgyógyászati ultrahangvizsgálatok

Mit kell tudni a szülészeti ultrahangvizsgálatokról?

A csecsemők ultrahang-szűrővizsgálata

Maternity - a hely, ahol család születik

Soltész Krisztina

Soltész Krisztina: A gyermekágyi depresszió tünetei, megelőzése és kezelése

A szülés körüli (peripartum) depresszió nem azonos a „baby blues”-nak nevezett jelenséggel, amely tüneteiben hasonlít a valódi depresszióhoz és a szülés körüli időszakban nagyon gyakori de néhány nap vagy hét alatt magától elmúlik. A gyermekágyi depresszió hosszabban elhúzódik, egyre mélyebb, és a férj, család segítsége nem elég.

 Nem összekeverendő a gyermekágyi pszichózissal sem. Ekkor a realitáskontoll sérül, vagyis az édesanya nem a valóságnak megfelelően érzékeli a körülötte levő világot, hallucinációi, téveszméi lehetnek. Pl. úgy érzi, hogy az újszülött bántani akarja őt, vagy ő érez nagyon erős késztetést arra, hogy kárt tegyen gyermekében, akit pedig nagyon szeret.

A gyermekágyi depresszió hátterében sokféle ok húzódhat meg. Van biológiai, hormonális megalapozottsága, tehát olyan testi elváltozások, amelyeket az édesanya akaratlagosan nem tud irányítani, befolyásolni. 

További hajlamosító tényezők:

  • kialvatlanság, fáradtság
  • komplikált szülés, koraszülés vagy beteg gyermek születése
  • bizonyos pszichés faktorok
    • alacsony önbecsülés (alacsony kompetencia, magas énideál – úgysem tudok olyan jó lenni, mint amilyennek elvárom magamtól)
    • önfeláldozás séma (feláldozom a saját jogos igényeimet, a számomra fontos dolgokat, aztán áldozatnak érzem magam)
    • perfekcionista attitűd (semmi sem elég jó csak a tökéletes, ami nem tökéletes az rossz, tehát ha nem vagyok tökéletes anya, akkor rossz anya vagyok, fekete-fehérben látja önmagát)
  • korábbi depressziós epizódok
  • párkapcsolati problémák
    • úgy érzi az édesanya, hogy a férj nem áll mellette, nem támogatja, kritizálja őt
    • nem bízik a férjében (helyette pl. csak a saját anyjában bízik…stb)
  • ha volt a családban depressziós beteg (szülők, testvérek)
  • ha az anya úgy érzi, nincs a helyén, fél, hogy nem tud majd visszamenni a munkába 
  • ha nem vágyott volt a terhesség, nem saját döntés eredménye, esetleg külső nyomás miatt vállalt gyermeket (család vagy férj akarta)
  • felnőttlét legitimálása volt a gyermekvállalás oka (ha anya vagyok, akkor nem tekinthet a család gyereknek).

Láthatjuk, hogy milyen sokfajta probléma hajlamosíthat a gyermekágyi depresszió kialakulására. Éppen ezért nagyon sok édesanya küszködik a problémával, nem elszigetelt jelenségről van szó. Ahogy már említettük a fizikális okok miatt ez a probléma egyszerű elszántsággal, akaraterővel nem legyőzhető. Nagyon fontos, hogy szakemberhez forduljunk. A betegség megfelelő kezeléssel gyógyítható, sőt a terápia során szerzett önismeretei tudás és új készségek még gazdagíthatják is az édesanya személyiségét.

Pszichológus vagy pszichiáter teszttel, interjúval be tudja azonosítani ezt a kórképet és megfelelő pszichoterápiával, esetleg átmenetileg adott antidepresszánsokkal tud az édesanya segítségére lenni a gyógyulási folyamatban.

A megelőzéshez javasoljuk, hogy az édesanya aludjon, pihenjen sokat, a lehető legtöbbet szülés után és az azt követő 6 hétben. Nem véletlenül hívja ezt az időszakot a magyar nyelv nagy bölcsességgel gyermekÁGYnak. A csecsemő kiszámíthatatlan napirendjéből adódóan akkor kell aludni, amikor a gyermek alszik, akár nappal is. Próbáljon minél több segítséget igénybe venni a házimunkák terén, hogy valóban tudjon regenerálódni testileg és lelkileg is.

További segítséget jelenthet az, ha közösséget keres más anyukákkal, akikkel megoszthatja problémáit, kételyeit, tanácsot kérhet és adhat másoknak. Ezekben a közösségben azt is tapasztalni fogja, hogy a gyermek gondozása miatti aggodalom teljesen természetes, meglátja, hogy másoknak sem könnyű ez az időszak, nem csak ő küszködik nehézségekkel.

Fontos már a várandósság alatt kitapasztalni, hogy milyen tevékenységek vagy relaxációs módszerek vannak segítségére abban, hogy valóban testileg, lelkileg felfrissüljön. Ezekre a szülés után is feltétlenül fordítson időt.

A család részéről fontos az édesanya megértő támogatása ebben a folyamatban, hiszen egy gyermek kihordása, megszülése és szülés utáni ellátása, szoptatása nagyon igénybe veszi az anyai szervezetet, a testet és a lelket egyaránt. A támogatásnak ki kell terjednie a lelki megerősítésre, a pozitív dolgok visszajelzésére (ügyes voltál, büszke vagyok rád) a praktikus segítségnyújtásra a házimunkában, és akár a megfelelő szakember felkutatására, ha a gyermekágyi depresszió tünetei mégis megjelennének.

Időpontfoglalás

Időpont foglaláshoz, kérem adja meg adatait és kollégáink munkaidőben 1 munkanapon belül pontosítják Önnel az időpontot vagy küldjön emailt.

Sürgős esetben a telefonos időpont-egyeztetés lehetőségét biztosítjuk.

Eseménynaptár

A várandós nők és gyermekeik mindenek előtt

Klinikánk